Cum să dați şah mat din 2 mutări
Cum să câștigați o partidă de șah cel mai repede?
O întrebare cu care ne întâlnim foarte des. Haideți să rezolvăm această întrebare odată pentru totdeauna!
Matul cu nebun
Cel mai scurt șah-mat poate fi dat adversarului chiar la a doua mutare. Este important să înțelegem că o mutare înseamnă: o mutare a piesei albe și o mutare a piesei negre.
Paradoxal, negrul poate câștiga cel mai rapid într-o partidă de șah. Acest șah-mat este numit și „șah-mat al proștilor”. El apare după o greșeală grosolană a albului, chiar la începutul partidei.
Să aruncăm împreună o privire asupra unei partide în care poate apărea matul cu nebun.
Albul a deschis jocul cu un pion pe pătratul f4. Nu este nimic în neregulă cu acest lucru. Albul încearcă să lupte pentru centrul tablei.
Negrul răspunde cu un pion de partea regelui pe e6. De asemenea, el ar dori să lupte pentru centrul tablei, dar dacă își începe avansul cu două pătrățele, albul l-ar putea arunca imediat afară.
G4?? Atenție, aceasta nu este o greșeală de tipar. În șah, marcarea unei mutări cu două semne de întrebare este o eroare grosolană. Și aceasta este greșeala albului în acest moment. El lansează un atac imaginar cu al doilea pion.
În acest moment, intră în scenă regina negrului, care se aruncă pe pătratului h4. Ea îi dă șah regelui alb, în timp ce acesta din urmă este neputincios în fața șahului. El nu poate respinge regina cu nicio piesă, nu poate supune niciunul dintre supușii săi focului ei, iar el însuși nu are suficient spațiu pentru a se retrage din fața șahului.
Șah-mat. Partida se termină fără ca măcar să înceapă cum trebuie.
Schuster-mat
Ați auzit vreodată de shuster-mat? Este un șah-mat destul de rapid, cu piese albe, pentru o schimbare. Acest tip de atac de șah-mat este frecvent întâlnit, mai ales în rândul începătorilor. Cei care sunt familiarizați cu acest șah-mat colecționează scalpurile adversarilor lor neatenți.
Albul deschide jocul cu pionul pe pătratul e4 și ocupă centrul tablei.
Negrul răspunde cu aceeași monedă și poziția este în echilibru.
Atacul brusc al reginei albe asupra pătratului h5 sperie mulți jucători de șah. Regina atacă pionul central, pe care era pe punctul de a-l arunca și chiar ar da șah regelui negru. Cu toate acestea, ea caută subtil și o altă țintă, și anume pionul de pe pătratul f7 care apără regele.
Negrul aduce calul pentru a proteja pionul central e5 și, la prima vedere, ia vântul din pânzele albilor.
Albul trimite nebunul în pătratul c4 și astfel atacă din nou pionul f7 care apără regele negru.
Negrul își pierde răbdarea și își deplasează calul în pătratul f6 pentru a alunga regina albilor și a rezolva complicațiile care apar pe tablă.
Boom! Și asta este exact ceea ce aștepta albul. Regina sa aruncă un pion neajutorat pe pătratul f7 și îi dă regelui negru sărutul morții. Acoperit de departe de nebun, acesta nu poate fi ejectat de rege sau de orice altă piesă, iar regele negru nu are unde să se ascundă. Negrul ridică steagul alb și meciul se încheie, deoarece după o frumoasă colaborare între doi atacanți de forță, aceștia marchează golul victoriei.
Dacă v-a plăcut această demonstrație, vom fi recunoscători dacă o veți distribui. Iar dacă vreți să vedeți mai multe partide rapide și ofensive, vă recomand cu drag cartea „Miniaturi șahiste”.
Autor: Michal Vrba, co-proprietar al magazinului de șah și antrenor de șah pentru copii și juniori.
V-a plăcut articolul? Nu ezitați să-l distribuiți și prietenilor voștri.